Sjøpadling med packraft

En packraft er på ingen måte et havgående fartøy. Men under gunstige forhold er det fullt mulig å forflytte seg også på saltvann. I motsetning til gummibåter som er beregnet til sjøbruk, har en packraft bare ett luftkammer. Det betyr at det blir svømming relativt fort, hvis luften av en eller annen grunn skulle forsvinne. Derfor gjelder samme regler som ved padling på vann: Padle langs land, ta hensyn til vindretning og ha en plan for hva du skal gjøre hvis noe går galt. Det er litt sent å finne ut av alt dette når du først ligger i vannet. Den nærmeste bredden kan plutselig bli vanskelig å nå, grunnet strøm eller vind. Det er derfor greit å vite hvilken vei strømmen går og vinden blåser FØR en legger utpå. Spesielt er dette viktig ved kryssinger av fjordarmer eller lange smale vann.

Komunetoppen Tjeldviktinden var på listen til Solveig. Vi kjørte gjennom området tidlig i mai, men fant da ut at det var for usikre snøforhold til å ta seg inn til toppen fra Tosdalen i nordøst som andre kommunetoppsamlere har gjort. Når vi kom ned til Tosboten, og så fjorden strekke seg utover så vi muligheten til å bruke packraft for å komme inn fra andre siden av fjellet.

Vi fant et fint utsiktspunkt på andre siden av fjorden vis a vis. Derfra planla vi ved hjelp av kikkertene en rute opp på platået fra stranden.

En måned senere var vi tilbake. Det var nå omtrent ikke snø igjen i høyden. Eieren på Tosboten camping bekreftet at ruten vi hadde sett fra andre siden var et godt valg. Her gikk de lokale opp for å plukke multebær senere på året.

Det ble da til at vi padlet fra innerst i fjorden langs land de ca. fire kilometrene fram til der vi ønsket å gå opp. Der etablerte vi leiren like over flomerket. Neste dag ble det topptur. Ruta opp var overraskende fin og lettgått, og utsikten upåklagelig. Vi  var heldige med været. Selv om det var meldt regn kom ikke dette før vi var trygt tilbake i teltet.

Neste dag skulle det blåse opp. Det var noen få sekundmeter motvind når vi startet på tilbaketuren. Dette merkes godt i en packraft, men det gikk greit å padle. Vi holdt oss hele tiden nær land. Da vi var en snau kilometer fra utsettingsstedet der bilen sto, ble vi overrasket av en fallvind. På 20 sekunder var havet forvandlet fra omtrent blikkstille til hvit-toppede bølger. Den kraftige vinden kom heldigvis rett bakfra, slik at vi bare måtte sørge for å ha vinden i ryggen, så blåste vi rett tilbake til bilen.

For mer informasjon og gps-track fra turen se: Tjeldviktinden fra sjøen

Vi kan også anbefale Tosbotn camping for overnatting. Greie fasiliteter og priser, hyggelig og hjelpsomt personale og fin beliggenhet innerst i Tosbotn.