Kjerringa på Stjernøya

Som de fleste sikkert har fått med seg så er kommunetopper noe Solveig er spesielt opptatt av. I Finnmark er det ikke så mange av dem, men de som er der er ofte krevende turer som ligger litt utenfor allfarvei. Sommeren i nord har vært helt fantastisk, noe som har gjort at de tre toppene hun hadde igjen; Øksfjordjøkelen, Seilandstuva og Kjerringa ble besteget under strålende forhold. Alle tre er øytopper i Vest-Finnmark som ligger i samme område der man starter nede ved sjøen.

I juli var vi på Øksfjordjølelen og Seilandstuva. Kjerringa på Stjernøya var da den siste gjenværende toppen i Finnmark. Det ble et mål for turens siste Finnmarks-opphold. Vi tok hurtigbåten ut til Stjernøya som ligger utenfor Alta. Vel fremme blåste vi opp packraftene og padlet på blikkstille hav over Innerpollen. Vi satte fra oss båtene og fulgte en fin dal oppover. Kjerringa lå i nabofjorden, så da vi kom over skaret fikk vi god utsikt mot turmålet. Vi fant en fin teltplass og gjorde klar leiren før vi satte kursen ned mot Store Kjerringfjordbotn.

Nå var det slutt på lettgått terreng. Steinur, kratt og tett vegetasjon gjorde turen langs Store Kjerringfjordbotn krevende. Vi angret litt på at vi ikke hadde drasset med oss packraftene over fjellet. Det hadde vært enklere å padle fjorden, hadde det ikke vært for turen som da måtte gjøres over fjellet med dem først. Kjerringa er 959 moh., og det var en krevende tur i bratt, ulendt terreng opp til toppen. Men der ble vi møtt av en formidabel utsikt. Øksfjordjøkelen og Seilandstuva var lett å identifisere.

Dagen etter var været om mulig enda bedre. Vi var glade vi var ferdige med turen. Det hadde blitt i varmeste laget å gå opp denne dagen. Vi ble liggende i skyggen helt til kvelden, før vi gikk ned der hurtigbåten skulle plukke oss opp dagen etter.

For gps spor og mer informasjon om turen se Kjerringa – Hasvik, Finnmark komplett